Veel leren en zien

8 april 2022 - Paramaribo, Suriname

Holi Phagwa hebben we gevierd op stage. Het was super leuk om alle kinderen te kunnen bekogelen met poeder. Maar ze hadden mij ook goed te pakken gekregen, ik zat helemaal onder. Na het douchen bleef het roze poeder nog op mijn voorhoofd zitten. Gelukkig was dat na twee dagen weer weg. Ook hebben we het met alle studenten in de Palmentuin gevierd. Tenminste dat was het plan, de Palmentuin was dicht dus verplaatste we het feestje naar Waka Pasi. Maar ook daar werden we door de politie weggestuurd. Toen zijn we naar een ander studentenhuis gegaan in de buurt om de dag af te sluiten. Ondanks dat het niet groots gevierd kon worden was het een leuke dag en zat ik voor de tweede keer weer helemaal onder het poeder.

Ik heb al weer veel dingen gedaan hier. We zijn naar Parabello geweest voor een quad tour. We gingen eerst suppen op de rivier en daarna andere activiteiten zoals boogschieten en met een touw het water in slingeren. Daarna gingen we op de quad door de jungle en over zand weggetjes. Dat was echt super gaaf om te doen. Ook zijn we naar Bigi Pan geweest. Daar sliepen we in een hutje op het water. We hebben kaaimannen gespot, een modderbad gehad en in de ochtend vroeg opgestaan om flamingo’s en de rode ibis te spotten. Samen met een gids ben ik naar de cultuurtuin geweest. Dit is een soort bos waar je doorheen kan lopen. We hebben veel luiaards gespot.

De afgelopen weken sta ik alleen voor groep 1/2. De leerkracht is voor een langere tijd ziek en ze hebben mij gevraagd of ik de groep de komende tijd wilde draaien. Hier leer ik erg veel van. Ik leer van de fouten die ik maak doordat ik zelf anderen manieren en oplossingen moet bedenken. Ik kan echt mijn eigen gang gaan en dat is erg leuk! Vrijdag 1 april hadden wij een themadag georganiseerd voor de hele school. We namen alle kinderen van de school mee op wereldreis. Met hun paspoort kwamen zij in verschillende landen terecht. Bijvoorbeeld in China waar zij leerde om met stokjes te eten en in Nederland waar ze oud Hollandse spelletjes gingen doen. In ieder lokaal was een ander land. Het was erg leuk om het enthousiasme van de kinderen te zien en ook de leerkrachten hebben zich goed ingezet.

IMG-20220325-WA0027IMG-20220318-WA0024IMG-20220315-WA0017IMG_9991IMG_9830IMG_9694IMG_9641