Weer naar huis!

28 mei 2022 - Paramaribo, Suriname

Het is weer tijd om naar huis te gaan, helaas want ik heb echt nog geen zin! Ik zou hier het liefst nog wat langer willen blijven. Het is zo'n fijn land met lieve mensen en een diverse cultuur. Ik heb veel geleerd de afgelopen maanden. Ik heb mij open gesteld voor de verschillende culturen die Suriname te bieden heeft. Dat was eerst best lastig omdat je ook je eigen normen en waarden hebt. Ook op stage moest ik mijn weg eerst leren vinden. Mijn mentor had een totaal andere aanpak dan ik. Ik vond het lastig om haar aanpak te hanteren maar zag wel dat de kinderen daar baadt bij hadden. Ik heb hier uiteindelijk een middenweg in kunnen vinden. Ik ga de school en vooral de kinderen erg missen als ik weer in Nederland ben.

Ik heb ook geleerd om mijn eigen grenzen beter aan durven te geven. Ik luister makkelijker naar mezelf en durf mezelf meer te uiten als ik ergens mee zit. Ik sta nog meer dan ik al deed achter de keuzes die ik maak. Dit heeft ook te maken met mijn eigen grens aangeven en voor mezelf kiezen. Voorheen kon ik al best goed dingen van mij af zetten en ik heb altijd al niet veel stress. Maar nu maak ik mij echt niet meer druk over de toekomst, ik ga niet stressen om dingen want dat helpt mij niet en ik zie wel waar het schip strand.

Het grootste verschil met Nederland en Suriname is dat het in Suriname rustig op zijn tijd gaat, ze maken zich niet druk, en zijn vooral niet gestrest. Als ik terug in Nederland ben moet ik daar denk vooral aan wennen. In Nederland moet alles snel snel, let iedereen op de tijd, niemand wil te laat komen, veel mensen zijn gestrest of overspannen. Ik denk dat het wel wennen wordt om weer in die wereld te leven en ik hoop dat ik een stukje van het Surinaamse mee kan nemen.

Het was een hele bijzondere ervaring die ik absoluut niet had willen missen! Ik zal nog vaak met een grote glimlach aan deze periode terug denken.

20220414_120007

20220414_132222