De eerste twee weken in SU

21 februari 2022 - Paramaribo, Suriname

Ik zit nu twee weken in Suriname en ben ondertussen best al wel gewend aan de andere cultuur, het warme weer en het eten. Alles gaat hier op zijn tijd en het lukt mij aardig om daarin mee te gaan. Nadat we hier geland waren hadden we één dag om bij te komen. Die dag hebben we ook echt gebruikt om bij te komen. We zijn de buurt gaan verkennen en hebben bij het zwembad gelegen. De dag erna begon de stage. Helaas kwamen we de eerste dag al te laat. De taxi’s reden niet zo vroeg, onze fietsen waren nog niet klaar en lopend hadden we er niet gekomen omdat we de weg nog niet kende. Gelukkig wilde iemand van de school ons ophalen en kwamen we (wel iets te laat) toch aan bij de school.

Ik loop stage in groep 1/2 en in groep 3. De klassen zijn best klein van ongeveer 10- 12 kinderen. In deze afgelopen twee weken heb ik al veel verschillen met Nederland gezien en meegemaakt. De leerkracht van groep 1/2 houdt de lijntjes kort en is erg duidelijk/streng voor de leerlingen. Dit is niet mijn manier en ik moet nog onderzoeken hoe ik mijn weg daarin kan vinden.  De kinderen laten niet veel van zich horen en zijn erg afwachtend. Hierdoor merk ik tijdens lessen dat ik veel aan de kinderen moet trekken voordat er wat gebeurt. Wat mij opvalt is dat de leerlingen snel en zonder reden worden thuisgehouden. Hierdoor zijn er soms 3 kinderen tegelijk afwezig en missen zij veel onderwijs.

Op straat wordt je als blanke goed opgemerkt en dit laten ze ook horen. We worden nagefloten, nagekeken en er worden dingen geroepen als: witte bonen, zullen we baby’s maken? En witte bloem. Suriname is een mooi land waar armoede en rijkdom naast elkaar leven. Zo zie je een huis dat super goed onderhouden is naast een huis die bijna op instorten staat.

Ik verblijf in een studentenhuis met ongeveer 15 studenten. Ook hebben we veel contact met andere studentenhuizen van dezelfde organisatie. Zo gaan we bijvoorbeeld samen uit of spreken we af om met elkaar te gaan koken. Dat is erg gezellig! In de cultuurtuin hebben we een luiaard en wat aapjes kunnen spotten. We hopen gauw nog meer leuke dingen te gaan doen maar soms houdt de regen ons een beetje tegen. Want als het hier regent dan regent het hard, heeeel erg hard! Als het goed is, is de korte regentijd bijna voorbij en kunnen we meer dingen gaan plannen.

20220216165056_IMG_907820220216163509_IMG_907220220216154748_IMG_904620220215_130159

IMG-20220220-WA0004IMG-20220214-WA0013IMG-20220213-WA000620220208_13140220220213_105349