De laatste weken in SU

21 mei 2022 - Paramaribo, Suriname

De laatste weken in SU zijn ingegaan!

Ook mijn laatste stagedag is geweest. De school had voor mij en de andere twee studenten een afscheid georganiseerd. De hele school kwam samen en door de directrice werd er een woordje gedaan. Ook kreeg ik veel tekeningen van de kinderen. Super leuk! Daarnaast was het tegelijkertijd ook het afscheid van de leerkrachten die ontslag hebben genomen van Het Kleurenorkest. Zij namen niet zonder reden ontslag en dat maakte het best wel dubbel. De school staat echt nog te wankelen op zijn pootjes en ik hoop dat het goed gaat komen. Er hebben veel leerkrachten ontslag genomen en dit moet opgevuld worden. Het was een bewogen maar zeker leerzame stageperiode. Ik ga vooral de kinderen erg missen, maar nu is het tijd om nog even vakantie te vieren in Suriname.

In de komende weken hebben we verschillende trips gepland. Ik ben back to basic gegaan midden in de jungle. Dit bestond uit een eigen hut bouwen met houten balken en een hangmat. Vuur maken, eigen bessen persen voor een sap en een gevonden krab barbecueën. Daarnaast zijn we ook veel op pad geweest om dieren te spotten. Door de regen zagen we wat minder maar alsnog veel vogels, kikkers en aapjes gezien! Het regende heel heel veel en echt droge kleding had ik niet meer. Na een gebroken nacht in de hangmat zijn we door gereisd naar Brownsberg. De weg erna toe was heel erg slecht en we zaten daardoor ook vast met de auto. In de avond kwamen we boven aan en gingen we weer op pad de jungle in. De volgende dag zijn we naar twee watervallen gegaan die door de regen extra hard stroomde!

Ook stond Menimi op de planning. Menimi is een plaatsje in Boven-Suriname langs de Surinamerivier. In die rivier zie je mensen hun was doen en op nog geen meter afstand staan ze hun vis schoon te maken in hetzelfde water. De rivier heeft een snelle stroming en was heerlijk om in te zwemmen! We hebben daar een boswandeling gedaan waar we zagen hoe verschillende soorten fruit en vruchten verbouwd werden. Ook deden we een dorpswandeling. We konden zien hoe de mensen daar leven, ze leven daar van weinig. Ook nog in de avond een boottocht waar we een super heldere sterrenhemel zagen, erg mooi! En op het einde nog een vangst van een kaaiman.

Twee hele mooie trips om nooit te vergeten!